Wednesday, January 12, 2011

sejujurnya berlaku jujurla di kalangan kamu..

tiba-tiba rasa nak membebel pasal topik ini.

KEJUJURAN.

kenapa.penting sangat ke gabungan 9 huruf ini.penting sangat ke 1 perkataan ini.

bagi orang lain aku tak tau.tp bagi aku.ianya sangat penting.
di mana2 kita berada kita perlu untuk berlaku jujur.
ia sangat sukar dilakukan untuk setiap masa.
tetapi ia akan menjadi sukar sekiranya kita tidak menggunakannya setiap masa.
kadangkala jujur sangat pun susah.
kadangkala kita terpaksa tidak jujur untuk hal2 tertentu.
untuk apa?mungkin untuk tidak menyakiti hati orang yg kita sayang.
owh.mungkin dlm hal2 tertentu berlaku tidak jujur menjadi keutamaan.

aku sangat sedih bila ada kawan cuba untuk tidak berlaku jujur di belakang aku.
sorila beb.gua takkan cantas peluang ko.
kita ada rezeki masing2 yg telah ditetapkan.
jgn buat aku mcm budak kecik yg senang ko perkotak katik.
aku tau aku byk buat silap kat ko.byk tegur ko.
tak pelah.cukup sampai di sini aku menegur ko.
sbb aku tegur ikhlas ko sbg kawan aku.
tp aku mmg tak senang ngan tingkah ko.

bila ditegur, akan adalah kata2 balasan seperti..
"owh, mana la tau"
"owh, iye ke?"
"owh, ingatkan dah tau"

bg aku, kawan yang baik itu sentiasa menegur akan kesalahan yg dilakukan.
kawan yang baik itu akan sentiasa berada di saat kita susah dan senang.
kawan yang baik itu akan sentiasa memahami keadaan kita.
kawan yang baik itu tidak akan memaksa kawan untuk sesuatu yg tidak berkemampuan.

orang yg sering menipu untuk satu2 hal.
walaupun sekecil kuman.dia pasti akan melakukannya tanpa rasa bersalah di kemudian hari.
teruskanlah.aku sudah tidak mampu menjadi kawan dengan ikhlas.
sudah terlalu byk engkau lakukan.aku pedih.aku sakit.aku terasa.

belajarlah untuk menghargai orang sekeliling.pasti hubungan baik tercipta.
belajarlah untuk tidak mementingkan diri sendiri.pasti menjadi penting dalam hidup orang lain.
belajarlah untuk berlaku jujur.sedang jujur itu sangat manis.
belajarlah untuk tidak menipu.sedang menipu itu akan membinasakan.

~hati yang terluka~
"Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.."

No comments:

Post a Comment

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails