Friday, August 5, 2011

cikgu keje sekerat ari je..

dush dush..hah amik ko..
dok letak status kasi bikin ati ramai menggelegak..
hahahaha..gelak plak..nah amik ni..dush dush lagi..

ok..ok..
aktuli..status tu bukan aku yg cakap la makcik jenah oi.
tp ada gak mulut-mulut yang berbau busuk mengalahkan orang berpose mengutarakan pendapat mereka tanpa pernah bergelar seorang guru..
pengumuman-pengumuman...
ah..nantila dulu pengumuman tu..

dolu-dolu masa kecik-kecik kan..
perasan tak korang..bila cikgu tanya..nak jadi ape besar nanti?
wah dengan bangga tanpa rasa pengetahuan, selamba je cakap..
"saya nak jadi cikgu"."saya nak jadi doktor"..alih-alih dok jadi penulis tak diiktirap rupanya..

hahahaha..

tapi kan..sape sangka aku penah jadi seorang cikgu satu masa dahulu..
meh kita flashback kembali...awan-awan nano pls comin'.. :)
kalo tak penah jadi cikgu, mmg akan kata tugasan cikgu ni mudah..
boleh balik sekerat ari..boleh dpt cuti lama-lama..gaji jalan...hah amik ko..keje nak mengular je, tak ikhlas..abis tu sape nak didik anak bangsa tu..nanti jadi anak bangsat sape nak jawab.dok tuding jari sana-sinun.tak mau bertanggungjawab..

dalam banyak-banyak keje..sejujurnya aku suka dan mula jatuh hati..jatuh cinta dengan profession ini.bukan kerana segala kemudahan yg diberi..tetapi percayalah..baca sampai habis k..mungkin anda juga akan merasai kebahagiaannya..


masa jadik cikgu dulu kan..seronok kalo kita dapat bergurau senda ngan pelajar-pelajar.
teringat bila hari pertama masuk sekolah.hati aku jgn cakapla..nebes beb.dimulakan dengan bismillah (dalam hati)..

jeng jeng jeng..
sesi perkenalan diri bermula..
Nama Saya Ayu Kamalia bt Rosdi..Saya berasal dari.............
(tup tup percakapan saya dipotong oleh seorang pelajar)...
Beliau berkata,"cikgu ni, lambatla...nama saya..nama saya.."
Dari posisi belakang dengan slumber dia datang ke arah saya lalu meminta marker.
Dengan bangganya dia ckp..,"Cikgu ada Myspace tak?"
Saya hanya mendiamkan diri.(masih terkezut dan melihat apa yg cuba diperlakukan).
Dia menulis di papan putih sambil berkata,"Cikgu pergi ke website ni >>www.myspace.com..pastu cikgu guna la myspace ni.mula-mula kena daftar dulu..kat sini, bukan sahaja nama leh letak, tapi gambar pun boleh..lagi senang..ni dok nak kenal diri".

Owh.aku terus tiada reaksi.Rupa-rupanya pelajar-pelajar sekrang sangtla advance dengan teknologi laman sosial.zaman sudah berubah beb.
manis bukan pengalaman ini.semanis kurma ini..hehehe..

Pernah juga ada pelajar-pelajar yang menunjukkan tahap disiplin yang kurang.

Kita harus bijak menanganinya. Menurut pandangan dan pengalamanku, kita haruslah menganggap mereka sebagai rakan kita selagi ia tidak melanggar batas-batas seorang guru dan pelajar.cuba selami hati dan masalah mereka.dalam proses mendidik jati diri mereka, kita dapat lihat kepincangan berlaku di sana-sini.sedih juga kalo mendengar rintihan mereka..kehidupan mereka.

pelajar-pelajar yang terkebelakang reputasinya bukanla sekadar lemah pelajaran.tetapi ada pelajar yang mempunyai sikap yang terpuji.rajin membantu.suka menceriakan suasana.rajin bercerita.rajin bermain.rajin memonteng kelas juga..hehe..ini bukan terpuji ek..ini dikeji..

selama dua tahun menyulam cinta dalam bidang profession perguruan ini.suka duka banyak jugak.seronoknya bila terimbas kembali..huh..alamak, kejap..stop dulu..

entri diilhamkan ketika pemanduan ke tempat keje...kene stop kerana di hadapan terdapat satu lagi petugas awam yang telah membantu aku ke tempat keje dengan mudah..terima kasih encek polis trafik..jasa anda amat dikenang..

nak cont nanti la cite pasal suka-duka at skool ni...

:)

Photobucket

gambar ehsan pakcek google daripada blog http://bubbles1311.blogspot.com/

2 comments:

  1. dulu kecik2 darjah 1 cikgu aku tnya..."azlina dh besar awak nk jadi ape"...aku pun jawap.."saye nk jadik ckgu"....hehhehhe...

    sbb ape aku nk jdik ckgu time tu cz cikgu tu puji bintang aku cantik time tandakan kertas... :)

    ReplyDelete
  2. hahaha...aku ajar tuisyen pun..depa suka kalo diberi bintang..siap mintak lagi..cute..

    penghargaan kecil yang menggembirakan kanak-kanak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails