Sunday, August 14, 2011

Alangkah Peliknya Kita

ALANGKAH PELIKNYA KITA

** Pelik ya, duit RM50.00 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke SUPERMARKET

**Pelik ya, 30 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi

** Pelik ya, betapa lamanya satu jam berada di masjid, tapi betapa cepatnya dua jam berlalu saat menonton wayang di panggung.

**Pelik ya, tak sampai 30 minit dengar khutbah jumaat, dah rasa jemu tapi tak pernah rasa puas dengar lagu kesukaan kita walaupun dah ulang dua tiga kali CD berkali-kali

**Pelik ya, dengar iklan jualan murah dalam TV, rasa tak sabar-sabar nak pergi beli-belah, tapi dengar laungan azan tak sabar-sabar nak tukar channel lain. +++

**Pelik ya, pasar malam jauh sanggup naik pergi, tapi masjid dekat rumah berat sangat rasanya nak pergi

**Pelik ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau bersolat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang dengan kawan-kawan.

**Pelik ya, betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu pertandingan bola sepak kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan membacanya lama dan panjang.

**Pelik ya, rasanya betapa susah sungguh nak habiskan al-Quran walaupun walau satu halaman, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman habis dilahapnya.

**Pelik ya, ramai orang berebut paling depan untuk menonton konsert atau bola, tapi berebut-rebut saf belakang bila solat jumaat supaya boleh keluar dengan cepat

**Pelik ya, betapa susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya orang menyertai dan menyebar gossip.

**Pelik ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan email yang dilayangkan di internet, tapi kita sering pertikaikan apa yang dikatakan oleh al-Quran.

**Pelik ya, kita boleh mengirimkan ribuan jenaka dan surat berantai dalam email atau sms, tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah sering berfikir dua tiga kali.


Pelik tak kita??


Pelik tapi benar


Ehsan pakcek googel >> http://kelanafana.blogspot.com/2010/07/gambar-air-terjun-10-paling-cantik-di.html

No comments:

Post a Comment

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails