Monday, February 14, 2011

UJUB

UJUB.pernah dengar perkataan ini?alhamdulillah.tp bukan bg saya sehinggalah smlm terbaca 1 buku yg ringkas tetapi cukup menarik.ilmu Allah s.w.t itu sgt luas yg mungkin boleh saya ibaratkan seluas 7 lautan, setinggi 7 lapisan langgit, sedalam 7 lapisan bumi jua.semakin dipelajari, semakin aku tahu bahawa ceteknya ilmu pengetahuan aku.

mungkin saya boleh share di sini.anda mungkin boleh cari di saluran2 lain untuk mendapatkan terjemahan yang lebih mendalam.sebelum saya berkongsi lebih lanjut, dengan baiknya saya menjemput kalian membaca sehingga ke akhirnya.coretan ini BUKAN untuk mereka2 yang membaca untuk mencari kesalahan orang lain sehingga tidak nampak salah sendiri.namun begitu, sekiranya kamu hamba Allah s.w.t yg sentiasa mahu memperbaiki diri, silakan luangkan masa sedikit yg diberi percuma.

Ujub merupakan salah satu penyakit rohani di mana penyakit yg menular tanpa dpt dikesan melalui pancaindera mata kita.subhanallah.dlm tidak sedar ianya boleh berlaku kpd sesiapa shj.selain ujub, penyakit rohani yg lain adalah seperti riak, takabbur,dengki,dsbnya.mereka yang selalu melakukan provokasi sehingga tercetusnya amarah dan perbalahan juga merupakan orang-orang yg tergolong dalam penyakit rohani.

definisi Ujub :
1. sifat seseorang dimana ia merasa dirinya lebih baik hingga menolak kebaikan orang lain, bangga dan senang dengan dirinya, senang dengan yang diucapkannya, yang diperbuatnya hingga meremehkan orang lain.

2. Orang yang terkena penyakit ujub akan memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya dan mengang-gapnya bagai angin lalu. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengabarkan kepada kita dalam sebuah hadits: “Orang yang jahat akan melihat dosa-dosanya seperti lalat yang hinggap di hidungnya, dengan santai dapat diusirnya hanya dengan mengibaskan tangan. Adapun seorang mukmin melihat dosa-dosanya bagaikan duduk di bawah kaki gunung yang siap menimpanya.” (HR. Al-Bukhari)

sebab-sebab Ujub :
1. Faktor linkungan dan keturunan
2. Sanjungan dan pujian yang berlebihan
3.
Bergaul Dengan Orang yang Terkena Penyakit Ujub.
4. Kufur Nikmat dan Lupa Kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala
5. Jahil dan Mengabaikan Hakikat Diri (Lupa Daratan)
6. Berbangga-bangga Dengan Nasab dan Keturunan
7. Berlebih-lebihan Dalam Memuliakan dan Menghormati
8. Lengah Terhadap Akibat yang Timbul dari Penyakit Ujub

kesan-kesan Ujub :
1. Jatuh dalam jerat-jerat kesombongan, sebab ujub merupakan pintu menuju kesombongan.
2. Dijauhkan dari pertolongan Allah. Allah Subahanahu Wata’ala berfirman:
Orang-orang yang berjihad (untuk mencari keri-dhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.”
(Al-Ankabut: 69)
3. Terpuruk dalam menghadapi berbagai krisis dan cobaan kehidupan.
4. Dibenci dan dijauhi orang-orang.
5. Azab dan pembalasan cepat ataupun lambat.

bersama2lah kita berubah demi kebaikan sejagat.jangan sesekali menyemarakkan api permusuhan walaupun kecil.ilmu untuk dikongsi dan dimanfaatkan.kepada silent reader di luar sana, aku tahu bahawasanya walaupun kamu membenci aku, tp jiwa kamu seakan sudah terpaut pd aku..jgn berselindung di sebalik kata-kata pedas dan egois yg ko ada.aku tahu. kalo tidak masakan kamu  tahu apa yg aku coretkan.salam kemaafan.

No comments:

Post a Comment

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails