Tuesday, December 11, 2012

BAGAIMANA MENEGUR, MELARANG ATAU MEMARAHI ANAK ANDA

1) Pendekatan secara kasar atau keras terhadap anak-anak adalah satu tindakan yang tidak betul dan sia-sia.

2) Selain itu juga, sikap sesetengah ibu bapa yang memanjakan anak-anak secara berlebihan juga akan memberi kesan negatif. Seterusnya, ia akan mengakibatkan anak-anak mempunyai keperibadian yang lemah, tidak kuat, anak-anak membesar dengan lingkungan yang keras, menjadi manusia yang penakut, pengdengki, lemah dan memiliki keinginan yang terpendam untuk membalas dendam. Anak-anak yang terlalu dimanjakan juga akan hanyut dengan kesenangan dan leka.

3) Oleh sebab itu, ibu bapa perlu bersikap tolenrasi dan seimbang di antara mengajar secara keras dan memanjakan anak-anak dalam mendidik. Anak-anak juga perlu dihormati hak mereka.

4) Ibu bapa perlu memberi ruang dan peluang untuk anak-anak memberi pendapat dan seterusnya menegur sekiranya terdapat kesilapan yang boleh memudaratkan hidup mereka. Kadangkala anak-anak ini keliru terhadap pilihan dan jalan hidup yang samar-samar.

5) Maka ibu bapa harus bijaksana dan berhati-hati dalam memberikan peringatan dan penjelasan terhadap kekeliruan tersebut.

6) Ibu bapa jangan menyekat kreativiti anak-anak.

7) Setiap kesalahan yang dilakukan tidak semestinya diikuti dengan memberi hukuman. Ini kerana, hukuman yang tidak kena pada keadaan yang tepat akan menyebabkan anak-anak tersinggung dan menjatuhkan maruah anak.

8) Kebanyakkan anak-anak mengikut cara didikan dan contoh daripada ibu bapa mereka. Ini adalah kerana anak-anak merasakan ibu bapa adalah model terbaik dalam hidup mereka. Oleh itu, jika ibu bapa menggunakan pendekatan yang keras, tidak mustahil secara tidak langsung dalam diri anak telah sebati dengan cara yang keras. Begitulah dengan sebaliknya.

9) Ibu bapa perlu memberi perhatian dan prihatin dengan masalah dan kehendak anak-anak.

10) Ibu bapa perlu menjauhi sifat yang suka mengkritik dan kata-kata keras yang melukai perasaan anak-anak.
Photobucket

No comments:

Post a Comment

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails