Sunday, October 23, 2011

isu semasa dari semasa ke semasa

wah..dah macam pembaca berita dunia jam 10 yang rasa nak maki2 je bila siaran ceritera menarik terpaksa di sambung.1 jam tu.lama siot.tapi itu dulu.eh, sekarang ada lagi ke.hahaha..maklum ar jarang tgk tv rtm ni.bukan eksyen nak kata ada astro.telinga capang cam piring astro pun tiada bayang langsung.amboi, senang ko dah ada astro ek.tumpang tumpang..umah orang la kalo nak tengok astro.hahaha..maklumla nama dok bandar tp siaran semut mengalahkan dok pedalaman benua afrika.jauh dah melalut.ahaks.

aku pasti.sure.confirm.korang pun tau news ini.tidak bermaksud aku lambat nak buat entry kerana baru tahu.tp terdetik ingin menyuarakan jugak pendapat aku berkenaan tragedi yang menarik hati aku.dari sehari ke sehari.semasa ke semasa nak karang.tp karangan tak berapa nak menjadi.mood di seru-seru, juga tidak sampai.alih-alih pandang saje belog tanpa rasa bernafsu.

ada dengar cerita pasal kanak-kanal berusia 2 tahun dilanggar tanpa dipedulikan oleh sekurang-kurangnya 18 orang lalu lalang yang sekadar jadi lalang. ala yang berlaku di negara China tu.hah.ada bukan.tp ada tengok tidak videonya.cubala try test tengok cam ner.pasti hati meruntun, sebak tidak tertahan.emosi menjadi berlebih-lebihan tatkala melihat video tersebut.sekadar baca melalui surat kabar, mungkin perasaan sedih dan geram tu tidak diadun menjadi sebati.tp bile tgk videonya..aduhai, syahdunya..zaaaaaaaaaaaaaaaassssss...tiba-tiba terbayangkan, kalaulah itu anak aku... Ya Allah mohon sangatlah dijauhkan.sedih bukan.

seperti biasa orang akan kata, binatang pun tahu sayang anak.
inikan pula manusia.tp ini manusia berjiwa binatang ka?manusia bertopengkan binatang ke?
jawabla sendiri.sudah.habis cerita di situ.saya melaporkan dari tempat keje.bukan di tempat kejadian harap maklum.

ok.kaitannya dengan realiti yang berlaku di Malaysia.
see.
korang pasti setuju dengan aku.
fakta di Malaysia yang kadangkala kita pikir mesti auta yang ditambah dengan bahan perasa penyedap cerita.
hah amik ko.

di Malaysia :
buang bayi sudah
bunuh bayi sudah
liwat bayi sudah
tikam bayi sudah
campak bayi sudah
flush bayi sudah
gugur bayi sudah
tanam hidup-hidup bayi sudah
cuma yang belumnya, seperti kejadian di China je belum.
wahai insan yang diberi akal fikiran yang sempurna, gamak sungguh kalian lakukan perkara begini ke atas insan cilik yang dikandung waima cukup bulan ataupun tidak. tp yang pasti kebanyakkan berlaku pada hubungan tidak sah.

dan..kadangkala bila pikir balik pada fikiran waras kita, tak mungkin ada orang buat begitu.
sedar atau tidak.mereka yang terlibat di dalam gejala kurang sihat ini, mungkin mengalami satu tekanan perasaan dan emosi yang amat mendalam.dats y, mereka melakukan sesuatu di luar jangkauan.

bukan untuk menyokong gejala negatif lagi dilarang oleh agama.tetapi, nasihat yang mungkin relevannya.yang berlaku biarkan berlaku.dah mengandung apa kita nak buat.kelalaian sendiri.keseronokan sendiri.jadi.bertanggungjawablah.janganlah menjadi penyumbang kepada jenayah pembunuhan pula.ambil iktibar atas apa yang berlaku pada diri.jumpa dengan orang agama.minta diberi petunjuk dan didikan agama yang betul.supaya tidak terpesong ke jalan hitam itu lagi.jagalah anak cilik itu, walau apa jua statusnya.yang salah KAMU.KAMU.KAMU.tetapi bukan ANAK KECIL ITU.

janganlah terlalu mengambil jalan singkat. ianya tidak menyelesaikan masalah.malah menambah masalah lagi ada.dosa pun tambah.

ada terpikir?renung-renungkan.selamat beramal.


Photobucket

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails