Saturday, April 23, 2011

kacak luar kacak dalam

Kacak luar kacak dalam, kacak dengar sini.lalala.amboi2, hati berlagu riang nampak.si kacak mana yg dipanggil tu.haha.tp aku ada si kacak seorang ini.owh, buah hati pengarang jantung.sedang lena nampaknya dibuai mimpi.walaupun tidak tido berbuai.hanyalah atas tilam sahaja.namun, dia masih kacak di mataku.no no no.bukan si bapa yang kacak itu.mestilah si anak.jangan marah ya si encik suami.anda sudah tidak kacak di mataku lagi.hahahaha..gurauan kasar di malam hari.

Hari ini.sudah masuk berumur 6 bulan 3 minggu si anak hidung tinggi bersama2 di samping aku.bahagia.mmg bahagia.owh..semakin mendapat akal gitu.ke sana ke mari.tidak mengira usia. Setiap saat kepala berpusing memikirkan pekerjaan yang boleh dilakukan.sambil sebelah tangan menggaru2 kepala yang tidak tahu kebenaran akan kegatalan itu.namun, dari riak wajah sudah menampakkan bahawa si anak cerdas bertindak.pantang tidak berjaga.sudah beralih posisi.sangat kurus dibuatnya. Lagi-lagi tatkala diletakkan di dalam ‘baby walker’..alahai, sangatlah pantas tindakan itu.ke utara ke selatan.ke barat ke timur.dengan langkah mengetam.posisi mengereng sahaja.seperti kata pepatah,”ketam mengajar anaknya berjalan”.tidak tersentap oleh si ibu.kerana, kalo digunakan pepatah ini,”ayah kencing berdiri, anak kencing berlari”..hahahaha..pepatah sekeluarga.kadang2 menggeletek jiwa. Sangat sinonim dengan situasi semasa.

Itu belum lagi.bebelan yang diungkapkan.lucu.kelakar.bising macam siapa?cer teka…haha..ibunya ka??ayahnya ka?dua-dua?boleh jadi..baka bebelan tiada henti..non-stop talking.eh, skrang semakin rancak mendapat hidangan bubur nasi yang di+ ayam + karot + bayam + perencah ayam..bukan setakat si anak yang mendapat layanan begitu.si ibu menumpang mulut dan perut sama.eh, tidak salah bukan. Sedapnya…nyum..nyum..nyum.. namun begitu, masih tidak berhasil mahu menyusukan anak menggunakan material2 yang sedikit menyenangkan..tidak mengapa..saat menyusukan anak adalah detik terindah..Thanks Allah.memberikan kami rezeki sebegini besar faedahnya.Engkau Maha Segala. Mengetahui segala keperluan hambamu.moga tidak putus susuku ini untuk titisan-titisan kekenyangan si anak.

bila mulut sudah comot2..baju pun sudah comot2..molot ibu sudah terkumat-kamit.jom kita mandi………sangatlah disukainya. ‘kugembira sentiasa, badanku sihat dan kuat’..sambil berjalan menuju ke bilik rendaman yang tidak sampai beberapa langkah itu..cukupla sekadar melodi ini sahaja.cukup juga menggembirakan hati si anak.tatkala desiran air paip itu menerjah ke dalam baldi biru, si anak menoleh2 kepalanya seakan mahu memusing 360 darjah, pusing 2 kali..seakan teruja.kaki terkinja-kinja tanda suka.tatkala si ibu menyusap air ke muka, si anak dengan lantasnya menjelirkan lidah.uish, sedap ke?hahahahaha…ok sudah..proses pemakaian pakaian sangatla rumit di kala ini.tidak seperti dulu.ibu sangat berhati2..pelan..pelan..takut la terseliuh ke apa kan.tp skrang, si anak ni..ligat..ke kiri..ke kanan memusing..alih2 dah meniarap..owh, sungguh memakan masa yang agak panjang..
Rekod kemajuan si anak di tambah dengan aksi menonton televisyen.di antara sari rancangan yang menjadi kegilaan si anak ..oh, sudah pasti bukan Maharaja Lawak..bukan Akademi Fantasia..maklumla, sedang si anak itu masih dalam tumbesaran yang tidak mampu memahami rancangan2 yang memerlukan minda berfikir lebih jauh. Jeng jeng jeng..betul betul betul. Si upin dan ipin..matanya, tubuh badannya..agak2 fikirannya juga terus berfokus pada cerita katun ini..seperti memahami mesej yang disampaikan..1 lagi program menjadi feberetnya..bisa terkinja-kinja di hadapan tv..apabila melihat aksi perlawanan bola sepak.owh, salah aku ke?tidak.si anak sangatla suka melihat BOLA..GOLLLLLLLLLLLLLLLL.

saat menidurkan si anak kadang2 menguji kesabaran.punya la semangat menyusu dengan mata terpejam..tup2, selepas kekenyangan.si anak seumpama sedang mengecas tenaga untuk beraksi semula..padahal hati si ibu sudah berbunga riang. kembali beraksi si ibu.owh..namun, bila si anak sudah memejamkan matanya..Alhamdulillah.syukurla sesangat.dipeluknya bantal kesayangan. psttttttttt...jgn bagitau sesape tau..bantal tu, letakkan bucu bantal betul2 kat mulut si anak...punyalah rakus dia menyoyot nanti..macam habit la plak..haha..so sweet..

gambar?erm..ada gambar..tp tak rasa nak upload la.sori naik lori...tenet sangat tidak memberangsangkan.

Pejam.

Mata sudah lalok.tidak lalu untuk merangsang otak menjana minda mengarang dengan lebih panjang.cukup sekadar di sini.saya sangatla penat.namun, si anak akan bangun untuk penyusuan penuh berhikmah sebentar lagi.kalo sudah tidur, mata sudah tidak lagi mampu menongkat.owh…nikmatnya…

Moga masih diberi kesempatan untuk esok.


Photobucket

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails