Sunday, April 12, 2009

aku hanyalah aku...

tajuk entry yg seakan tak de ape2 makna dlm hidup..(oppps, ari ni aku nak cite yg agak touching sikit)...aku pun kekdg tak paham ape yg terjadi di sekeliling..masih ada yg mampu untuk bercerita yg remeh-temeh..padahal aku rasa..dunia menghadapi golak ekonomi dan politik yg amat dahsyat (lagi bagus amik tau pasal dunia)..tapi cite bodoh gak la orang sibuk nak amik port...

selama ni, aku cuba untuk pertahankan ape yg aku rasa..tapi akhirnya..menitis jua permata-permata jernih yang penuh dengan keikhlasan (tapi disalahertikan)...aku tak penah mintak apa2..aku pun tak penah mengharapkan ape2...mcm ni ke dunia hangpa..??sungguh penuh dengan pura2..mmg mengubah persepsi aku t'hadap hangpa...

nasib agak baik sbb mempunyai pelajar yg mmg nakal tapi masih boleh guna otak dlm hal2 kemanusiaan nie..tatkala kesedihan menyelubungi diri..aku tak dpt kawal emosi..menitis lagi dlm kelas..semua pelajar aku senyap aje(padahal..Ya Allah..ape punya kelas ar..bising yg amat setiap harinya)..datang la seorang pelajar yg agak nakal...bagi tisu tue..hehhee(tergelak sejenak)..pastu emosi aku cam dah ok..terus ngajar.. ada gak pelajar aku tanya...

Murid : "Cikgu, bg tau saya sape yg buat cikgu nangis?" (tangan sambil menumbuk2 sepertinya gaya seorang gengster)... hahhahhhaha...

datang lagi satu murid...
Murid : "Cikgu, gaduh sama bf ke cikgu?".. (adoi, jauh menyimpang punya soklan, tapi tak pe..ada ciri-ciri take care atas seorang cikgu yg malang)..

yg agak kelakar yg membuat aku tergelak lagi..smlm aku wat latihan kat depa...

soalan :
>> Pada pendapat anda, apakah nasihat anda apabila seseorang itu mengalami kekecewaan ?

murid berkata," cikgu ape itu pendapat?"
cikgu berkata," erm..pendapat ialah apa yg awak cakap...
murid tanya lagi," kekecewaan tu apa cikgu?"

dengan penuh kesabaran lagi..cikgu berkata lagi,"kekecewaan tu lebih kurang kesedihanla..
Jadi, apa jawapannya...(mmg depa tak dapat jawab soklan aku...jgn cuba tertawakan pelajar aku ok...mereka mungkin tidak se pick up anda.. :) )

cikgu pun bagi jawapan pada soalan itu berdasarkan logik....
"Kalau kawan awak sedih, awak mesti nasihat kawan awak mesti banyak sabar, ingat Tuhan dan bla..bla..bla.."

Apa kaitan cite di atas dengan kejadian tangis-menangis aku pada hari khamis tue???

Seorang pelajar aku bangun, dan cakap..
"Apa pendapat anda, jika cikgu kecewa?"

Bangun lagi seorang...
"Cikgu perlu sabar..ingat Tuhan.."

(Amazing right...kagum sejenak...)
Pelajar yg anda tertawa itu bukan di kalangan yg cerdik pandai..tapi masih leh menggunakan pembelajaran semlm dlm kehidupan realiti...

i'm proud of you.....

4 comments:

  1. ketulusan hati

    Sedihku sakitku ku terima
    Ku rela ku pasrah jalanku
    Ini suratan aku dicoba
    Demi rahmat-Mu ku memohon
    Yaa Allah ridhoi ketulusan hati
    Yaa Allah beri aku ketabahan
    Yaa Allah aku sanggup berkorban
    Demi rahmat-Mu Yaa Allah

    Di dunia yang sarat godaan
    Ku mohon dosaku diampunkan
    Ingin bahagia dunia akhirat
    Turunkan rahmatmu untukku

    Yaa Allah ridhoi ketulusan hati
    Yaa Allah beri aku ketabahan
    Yaa Allah aku sanggup berkorban
    Demi rahmat-Mu Yaa Allah

    ReplyDelete
  2. sabar bebanyak ye...tapi, kelakar gak pasal murid2 tu... ;)

    ReplyDelete
  3. thanks a lot my frens..may Allah bless u..

    ReplyDelete
  4. huhu..bykkan bersabar k..tgk cter GTO ngan Gokusen 1 pasni..

    Gejek

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails