Sunday, January 13, 2013

BEHAVIOURISME TEORI

TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIOURISME


TEORI PELAZIMAN KLASIK

- Di antara tokoh yang penting : Ivan Pavlov (Bapa Pelaziman Klasik)

- Pemerhatian daripada seekor anjing (anjing mengeluarkan air liur sblm melihat makanan yang akan
    dihidangkan)


Daging                     >>>>>>>>>    Daging Air Liur
(Rangsangan s/jadi)                          (G/balas s/jadi)

- Kekurangan :

  Tidak menghuraikan dengan jelas ke semua bentuk2 pembelajaran dalam kehidupan
- Kekurangan ini cuba diatasi dengan teori2 pelaziman operan

TEORI OPERAN

- Antara tokoh terlibat : E.L Thorndike dan B.F Skinner

a. Thorndike

- memberi laluan dlm penerokaan bagi menjelaskan mengenai pembelajaran
- subjek kajian : kucing
- Kucing diletakkan dalam sangkar, makanan di luar. Untuk keluar, ada butang selak pintu.
  Kucing tadi 
akan bergerak sec rawak utk dptkan makanan. Apabila tertekan butang, automatik pintu akan
   terbuka.

- mengutarakan HUKUM KESAN
- sesuatu t/laku diikuti dengan ganjaran, t/laku yg sama akan berulang.


b. B.F Skinner

- mencipta kotak khas : Kotak Skinner- subjek kajian : Tikus- ada kotak khas, dalamnya ada tuas. Apabila tuas itu diusik, makanan akan keluar dr balang.

- KONSEP PENEGUHAN – bkn makanan sj. Pujian2.

- Peneguhan ada 2 : +ve dan –ve- peneguhan –ve juga dikenali sebagai pelaziman elakkan

- kesimpulan : organisma lebih mempelajari sesuatu yang menyakitkan daripada sesuatu perkara
   melalui 
peneguhan +ve
- Peneguhan xdiberikan secara berterusan kerana mengurangkan kualiti keberkesannya

TEORI PEMBELAJARAN SOSIALa. Albert Bandura - memperincikan ruang yang tidak dipedulikan seperti :
  - Kapasiti seseorang utk belajar
  - Kecenderungan seseorang utk belajar mengikut kecenderungan
  - Faktor-faktor sosial yagn mempengaruhi pembelajaran
  - Aktiviti peniruan

- Menurut beliau, apabila berlakunya gerak balas, pembelajaran dikatakan berlaku- untuk melakukan aktiviti atau tindak balas, hal yg penting adalah kemampuan seseorang sejauh mana mengambil input/ maklumat daripada tingkah laku individu lain yang telah diperhatikan.
- Seseorang pelajar itu memulakan proses belajar dengan meniru sesuatu watak, situasi dan tingkah laku.
- Albert Bandura mempersoalkan proses S-R (stimulus dan respons)
- Latar/ persekitaran yang menjadi asas pada proses imitatif adalah terhad atau sempit.
- Albert Bandura juga mempersoalkan pendekatan eksperimen.
- Peranan ganjaran dan hukuman juga tidak dapat menggerakkan perbuatan apabila darjah atau aras ganjaran dan hukuman masih tidak mampu memberikan stimulus kpd pelaku untuk menggerakkan tingkah laku.
- Untuk menjelaskan pembentukan tingkah laku dan hubungannya dengan persekitaran dan pengaruh peribadi, Albert Bandura telah memperkenalkan satu hubungan dalam bentuk segi tiga.


Photobucket

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails